zrozumieć dystrybucjonizmTen blog znajduje się w serwisie Polacy.eu.org
Dowiedz się więcej.

« Polacy.eu.org
 strona główna działy tagi szukaj 
Gospodarka, ekonomia2014.09.20 09:12

Dlaczego ZUS zbankrutuje?

   
 
Opisywane w mediach przyczyny kłopotów ZUS i recepty na uzdrowienie tego stanu rzeczy mijają się na ogół z prawdą
 
Do znudzenia powiela się uzasadnienie dla wydłużenia wieku przechodzenia na emeryturę i dla kradzieży oszczędności zgromadzonych w OFE. Zrzuca się winę za permanentny deficyt budżetowy, na rosnące dopłaty z budżetu do bieżących wypłat ZUS i KRUS. Argumentacja jest pokrętna i wciąga nas w tok rozumowania, który prowadząc nas fałszywą ścieżką nie daje odpowiedzi co należy zrobić by problem załatwić raz na zawsze.
Zirytowany nachalności i cynizmem tego przekazu, opisałem moim zadaniem poprawne wyjaśnienie tego problemu w artykule:
+www.dystrybucjonizm.pl
Proszę po zapoznaniu się z treścią o ewentualne uwagi
Pozdrawiam 

 
8314 odsłon  średnio 4,5 (4 głosy)
zaloguj się lub załóż konto by oceniać i komentować   
Tagi: ZUS, piramida finansowa.
Re: Dlaczego ZUS zbankrutuje? 
Piotr Świtecki, 2014.09.20 o 10:10
Witam. Spróbuję:

"nikt nie kwestionuje potrzeby ściągania podatków"

Ależ sekta św. Liberała kwestionuje!
Chyba, że patologii nie bierzemy w rozważaniach pod uwagę?

"albo podatki nie istniały (anarchizm, komunizm) albo ich umiejscowienie i funkcja były różne"

Nie jestem fachowcem, więc potrzrebuję uściślenia pojęć. Czy "podatki" nie są po prostu częścią wypracowanych dóbr oddawaną do wspólnego worka? Bo jeśli tak, to nie można mówić, że w komunizmie "nie było podatków" (no, bo z czego się utrzymywała biurokracja, służba zdrowia, armia, szkolnictwo itd.?)
Czy przez "podatki" należy rozumieć tylko parę cyferek, a jeśli tych cyferek nie ma, to mimo oddawania części wypracowanej energomaterii nie ma mowy o podatku?..

"Stale wzrasta udział usług w konsumpcji, gdyż rośnie na nie zapotrzebowanie z powodu rosnącej ilości wolnego czasu."

W sensie, w tym modelowym świecie? Bo w świecie realnym chyba ilość wolnego czasu niespecjalnie rośnie. Jak w ogóle jest ten "wolny czas" definiowany?

Generalnie: gospodarka jest rezultatem działań ludzkich - a nie tylko obiektywnych, bezwzględnie obowiązujących, stałych praw. Dlatego zawsze będzie nieprzewidywalna i podatna na sterowanie. Wszelkie propozycje zmian muszą uwzględniać ludzką naturę, czyli mieć charakter realistyczny - a nie idealistyczny. Czyli, by być traktowane serio, nie powinny postulować zmian owej skalanej ludzkiej natury, tylko proponować rozwiązania stabilne pomimo niej.
Czy Pana zdanie, co do tej podstawy, jest podobne?
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
Re: Dlaczego ZUS zbankrutuje?   
Wczar, 2014.09.20 o 12:50
Miałem na myśli, dominujące przekonanie, libertarianie rzeczywiści redukują wszystko do dobrowolnej opłaty za usługi.
Komuna ustalała arbitralnie stawki płac (tzw. kategorie zaszeregowania i na tej podstawie delikwent otrzymywał bilety banku (taka była oficjalna nazwa banknotu) uprawniający do wstępu do sklepów ale już niekoniecznie do zakupu wyrobów z "pod lady". Formalnie w ekonomii socjalizmu dla podatków nie było miejsca, co nie przeszkadzało władzy nękać rzemieślników domiarami. W późniejszym okresie "wypaczeń" próbowano budować niby rynek więc pojawiły się arbitralne "podatki" obejmujące różne grupy dochodowe oddzielnie. W moim przekonaniu pojęcie podatku nie może odnosić się do podmiotu (ukryte kryterium klasowe) lecz tylko do przedmiotu (do nieruchomości, wyrobów, zysku itd.) a komuna stosowała kryteria podmiotowe ( rzemieślnik, badylarz, lekarze itd.).
Rzeczywiście, nie określiłem czym jest czas wolny: jest to czas który pozostaje do naszej swobodnej dyspozycji, po odjęciu czasu przeznaczonego na pracę i sen.
Oczywiście ma Pan rację, bo tylko człowiek potrafi przeciwstawić się instynktom,a nawet działać wbrew logice, kierując się kaprysem, mściwością, zawiścią, przekraczając wszelkie granice, gdyż wyposażony jest w wolną wolę. Sterując samochodem, dojedzie Pan do celu gdy jego odpowiedzi na Pańskie sygnały będą niezmienne, jeśli natomiast pojawi się nadmierny luz w kierownicy, bądź reakcja na próbę hamowania raz jest raz jej niema to zjedzie Pan do mechanika by doprowadził samochód do stanu umożliwiającego sterowanie. Do bliźnich docieramy albo na drodze perswazji (logiki) albo poprzez emocje ( wzbudzanie litości, strachu, podziwu). Oprócz geometrii Euklidesowej istnieją geometrie Riemanna, Łobaczewskiego ale na co dzień posługujemy się tylko tą pierwszą, Na to czy tworzone idee opisują świat rzeczywisty, potrzebny jest niekończący się dowód, sama niesprzeczność modelu nie wystarczy stąd wieczny postęp nauki.
Pozdrawiam
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
Re: Dlaczego ZUS zbankrutuje? 
Piotr Świtecki, 2014.09.20 o 14:09
Dziękuję za wyjaśnienia!
To wszystko jednak są nieproste sprawy, a dodatkowo utrudnia ich rozumienie nieznajomość odpowiednio precyzyjnego języka :(
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
Re: Dlaczego ZUS zbankrutuje?   
Wczar, 2014.09.20 o 17:32
Wielce pouczająca dla mnie wymiana zdań. Niestety to ja pozwalam sobie na niezbyt precyzyjne sformułowania. Ale zbytni formalizm pozbawia nas istotnej warstwy informacyjnej, którą tworzą odczucia, zmysłowe odniesienia "poprzyklejane" do słów naturalnego języka. I choć z konieczności posługuję się nim, nie jest on moim ulubieńcem. Proszę zauważyć, że logika jest bezradna wobec poezji mimo, że my rozumiemy zawarty w niej przekaz i choć mamy trudność z werbalizacją tej wiedzy. Pocieszam się często myślą iż problemu ze zrozumieniem nie mają tylko ludzie dekodujący treść zdania według obiegowych wzorców, schematycznie,a mnie stać na "trwonienie" czasu nad sprawami niepraktycznymi, sprawiającymi zaledwie specyficzną intelektualną przyjemność.
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
Re: Dlaczego ZUS zbankrutuje? 
Jacek, 2014.09.20 o 21:01
Utrzymanie tego systemu napędza zyski bankom kredytującym ZUS a nadto spowoduje, że wiek przechodzenia na emeryturę będzie wydłużał się tak, iż większość umrze przed jego osiągnięciem.
Niejednokrotnie to już się zdarza.
Wydoić z pieniędzy i do piachu.
Na dodatek niewłaściwe recepty na uzdrowienie tego stanu.
Skierowałbym ten art do odpowiednich urzędów- prosto w ślepia, czekając na reakcję.
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
Re: Dlaczego ZUS zbankrutuje? 
Adam39, 2014.09.20 o 21:11
Uważasz że była by?
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
Re: Dlaczego ZUS zbankrutuje? 
Jacek, 2014.09.20 o 21:24
Czy by była, czy nie była.
Odpowiedź rozgłosiłbym wszystkim niech się rumienią geniusze.
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
Re: Dlaczego ZUS zbankrutuje? 
MatiRani, 2014.09.20 o 21:29
Hehehehe... przeciez decydenci WIEDZA ze to cyrk do uszukiwania populacji a pracownicy w wiekoszosci ciesza sie ciepla posadka, martwia sie klopotami z szefem i czekaja na premie, ale nigdy sie nie zastanawiaja nad sensem instytucji.

Wprowadzenie ubezpieczen spolecznych skrócilo horyzont myslenia i planownia ludzi. Majac "zabezpieczona" starosc, wydaja, zadluzaja sie i nie mysla o przyszlosci. A jak zaczynaja myslec, to juz jest za pozno.
Gdyby od poczatku pracy inwestowali bezpiecznie czesc swoich zarobków, to pod 60tke mieliby kapital-rezerwy na bezpieczna starosc a juz po 30tce komfort powiedzenia firmie, ze na wyzysk sie nie zgadzaja i poszukania lepszej pracy.
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
Re: Dlaczego ZUS zbankrutuje? 
MatiRani, 2014.09.21 o 03:55
"zmiany liczebności populacji w czasie opisuje pewna wersja równania logistycznego, którego rozwiązaniem przy pewnych parametrach są atraktory"

Albo to zdanie trzeba pominac albo rozwinac.

Tercium non datur
;-)
Pozdr
P.S. ... Wysłany Wrzesień 21, 2014 na 1:50 AM

+wolna-polska.pl

Szanowny poczyta to szanowny zrozumie. Bez dlugiej analizy historii pieniadza, poznania sterujacych finansami ludzi, konkretnych OSÓB, zawsze takie pytania jak to beda bez rzeczowej odpowiedzi: „dlaczego zmusza się nas do coraz dłuższej (do wieku 67 lat) ..pracy”

Dodatek extra: +www.iamthewitness.com

Pan nie mysli makro tylko lokalnie. Mimo ze wie Pan, ze na klimat Polski wplywa … WYZ AZORÓW!. No a na finanse? Balcerowicz???? Nie. Wall Street i The City. Pojecia tez zastepcze, bo za tymi miejscami stoja KONKRETNE interesy i … OSOBY!
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
Re: Dlaczego ZUS zbankrutuje?   
Wczar, 2014.09.21 o 09:06
Ma Pan rację, odsyłanie w "odsyłaczu" do innego miejsca może być irytujące, tym bardzie że związek z główną częścią nie jest oczywisty.
Tak zwana globalizacja, nie musi oznaczać utraty suwerenności (zachodzi zależność odwrotna). Jeśli uznamy że dysponujemy dostatecznym zakresem suwerenności, do dokonania niezbędnych zmian to ich podstawą będą modele lokalne. Jeśli nie to w pierwszej kolejności należy skupić się na odzyskaniu suwerenności. Mimo tego rozważania nad mechanizmami powodującymi niechciany stan rzeczy zawsze są użyteczne, chociażby do tego by nabrać odporności na wszechobecną manipulację
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
Re: Dlaczego ZUS zbankrutuje? 
MatiRani, 2014.09.21 o 10:34
Z tekstu o "Synagodze Szatana" warto odfiltrowac szatana i czesc synagogi i pozostawic informacje o glównych postaciach zaangazowanych w niszczenie dobrych, etycznych stron ludzkosci
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
Re: Dlaczego ZUS zbankrutuje? 
Piotr Świtecki, 2014.09.21 o 10:59
Panie MatiRani, etyka jest rzeczą względną - Żydzi mają swoją etykę, łacinnicy swoją. Patrzenie wyłącznie w horyzoncie łacińskim na Żydów jest o krok od tego, by uznać ich za podludzi. (Ha, ha, dobry żart!:)
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
Re: Dlaczego ZUS zbankrutuje? 
Adam39, 2014.09.21 o 14:01
Panie Mufti, upraszczasz temat. Czy tylko są te dwie etyki?
Czy z innego punktu widzenia nie należy, lub nie powinno się na to spojrzeć?
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
Re: Dlaczego ZUS zbankrutuje? 
Piotr Świtecki, 2014.09.21 o 15:39
Nawet jeśli ja upraszczam - to co robi p. MatiRani?

Słuchamy/czytamy Konecznego i Kosseckiego. Nauka o cywilizacjach daje pojęcia i narzędzia, żeby te sprawy zauważyć, "uchwycić", umieć o nich mówić - i koniec końców wypracować jakieś rozwiązania.

Przecież, dla przykładu - o czym wspomniałem choćby w notce z 17 września - tego rodzaju mało rozgarnięte "narracje" są w obiegu.

Z innego punktu widzenia owszem warto spojrzeć, by lepiej rozumieć "wroga". Ale przede wszystkim należy znać własną tożsamość.

Mam wrażenie, że nie do końca rozumiem Pana komentarz?
Pozdrawiam. Idę dziś do lasu na spacer :)
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
Re: Dlaczego ZUS zbankrutuje? 
MatiRani, 2014.09.21 o 19:45
MatiRani koncentruje problem do jego esencji.
Nauka o cywilizacjach sluzy jako material do syntezy.
A synteza jest zawsze krótka i tresciwa.

Sa na swiecie osoby nieludzkie, uwazajace sie za lepsze od innych, uwazajace, ze Swiat do nich nalezy a reszta ludzi, poza czlonkami ich plemienia koczowniczym, to bydlo.

Aby przezyc i rozwijac sie, reszta ludzi musi sie zjednoczyc i dac tym psychopatom opór. W kazdym miejscu, na kazdym kroku.
Zabijac, krasc, klamac jest uniwersalnie nie do przyjecia.
Szanowac zycie, mienie i dane slowo musi byc uniwersalnie wymagane.
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
Re: Dlaczego ZUS zbankrutuje? 
Jacek, 2014.09.21 o 20:07
Idę dziś do lasu na spacer
Póki nie sprzedany i wstęp wolny.
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
Re: Dlaczego ZUS zbankrutuje? 
Piotr Świtecki, 2014.09.21 o 22:39
Może być także kupiony (własny). (Nie w moim przypadku, ale taka opcja też chyba istnieje? Czy nie?)
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
Re: Dlaczego ZUS zbankrutuje? 
MatiRani, 2014.09.21 o 19:38
Etyka - jako etycznosc, poprawnosc stosunków miedzy wszystkimi ludzmi na Ziemi, jest tylko jedna:
nie zabijac
nie krasc
nie klamac

lub inaczej:
szanowac zycie i zdrowie innych
szanowac ich majatek
dotrzymywac slowa

Inne pojecie etyki jest podobnie falszywe i szkodliwe, jak nazywanie eutanazji medycyna. Albo eugeniki wychowaniem dzieci.
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
Re: Dlaczego ZUS zbankrutuje? 
Adam39, 2014.09.21 o 20:50
Mati, zgoda.
W ogóle nie potrzeba innych wyrafinowanych pojęć, które w obecnej rzeczywistości zamulają istotę rzeczy.
Pozdr
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
Re: Dlaczego ZUS zbankrutuje? 
MatiRani, 2014.09.22 o 01:33
Dokladnie.
Nasmiewano sie ze scholastyków, pomawiajac ich o rozwazania o ilosci aniolów mieszczacych sie na glówce szpilki, podczas gdy wlasnie scholastycy z Salamanki stworzyli podwaliny wspólczensej ekonomi i teorii pieniadza.

Bezwartosciowe rozwazania o duperelach i hipokrytyczne wyroki sa domena rabinów.

Nie mozna podrózowac w soboty inaczej niz na wodzie? Zaden klopot, wystarczy napluc na siedzenie w pociagu i Talmudowi stanie sie zadosc. Jedzie sie "na wodzie".
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
Re: Dlaczego ZUS zbankrutuje? 
Piotr Świtecki, 2014.09.22 o 02:05
Ta kultura "bezwartościowych rozważań" jakoś potrafi dać Żydom ster rządów i wprowadzić do zawodów wymagających sprawnej "kiepełe". A antysemici biadolą i płaczą, i pogardzają - ale niczego się nie potrafią nauczyć :(
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
Re: Dlaczego ZUS zbankrutuje? 
MatiRani, 2014.09.22 o 10:52
Tak panu droga "kultura" zydowska daje im prawo do oszukiwania, kradzenia, klamania, gwalcenia, burzenia, atakowania, niszczenia.

Dala Ludzkosci mafie, narkotyki, pornografie, prostytucje i zwiazane z nia porywanie Polek do burdeli Bliskiego Wschodu, niewolnictwo, alkoholizm, kryzysy finansowe, inflacje, grafomanów, bohomazy i kakofonie.

Moze Pan napisze , co takiego pozytecznego Ludzkosci dala kultura zydowska nie zapominajac o koszcie jaki poniosla.
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
Re: Dlaczego ZUS zbankrutuje? 
Piotr Świtecki, 2014.09.22 o 10:57
Pan w ogóle nie rozumie, co czyta. Pewnie też przez Żydów...
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
Re: Dlaczego ZUS zbankrutuje? - "Plemię żmijowe" 
MatiRani, 2014.11.17 o 14:07
Cicho sie zrobilo...
Pan rzuca obelgami a nie argumentuje. Dawno juz nie pisze co o panu mysle, pisze tylko argumentami o tym co pan wypisuje.

Zydzi posiadaja wladze nad nami poprzez oszustwa, klamstwa, kradzieze, tortury, morderstwa, alkoholizm, szantaz.
Nie dzieki ich wytrwalej i uczciwej pracy dla dobra CALEJ Ludzkosci.
Dorobili sie fortun na spekulacjach gieldowych, oszustwach finansowych, handlu niewolnikami ( lista statków niewolniczych o Lloyda pokazuje, ze 95% statków handlarzy niewolników nalezalo do zydów )
Warto pamietac, za absolutnie nie wszyscy Zydzi sa niegodni, tylko ze prawie wszysc niegodni sa Zydami.
Niegodnych trzeba tepic, pietnowac i odsuwac od wladzy bez wzgledu na ich pochodzenie, czyli krytykowanie zydowskiego oszusta nie moze byc pietnowane jako antysemityzm, nieprawdaz?
****
Podepre sie autorytetem, aby przekonac dobrych a dzioba zamknac zlym:
W czasie swej publicznej działalności, w polemikach z faryzeuszami i saduceuszami, więc z judaizmem, Chrystus Pan często używa wyrażeń bardzo ostrych, jak na przykład
"Plemię żmijowe" (M t 12,34) lub
"Plemię złe i wiarołomne żąda znaku, ale żaden znak nie bedzie mu dany, prócz znaku proroka Jonasza" (Mt 12,39), a także "Plemię przewrotne (...)" (Mt 12,45).
zaloguj się lub załóż konto aby odpowiedzieć  
login:
hasło:
 
załóż konto, załóż bloga!
Więcej funkcji, w tym ocenianie i komentowanie artykułów.
odzyskaj hasło
najbardziej kontrowersyjne artykuły
Czym jest dystrybucjonizm ? (43 odp.)
Dlaczego ZUS zbankrutuje? (24 odp.)
Prawomocność wiedzy (15 odp.)
najnowsze komentarze
Re: Prawomocność wiedzy - polski fenomenalny [...]
Piotr Świtecki → Wczar
Re: Prawomocność wiedzy - polski fenomenalny [...]
Wczar → Piotr Świtecki
Re: Prawomocność wiedzy - polski fenomenalny [...]
Piotr Świtecki → Wczar
Re: Prawomocność wiedzy - polski fenomenalny [...]
MatiRani → Wczar
Re: Prawomocność wiedzy - polski fenomenalny [...]
Wczar → MatiRani
Re: Prawomocność wiedzy - polski fenomenalny [...]
MatiRani → Wczar
Re: Prawomocność wiedzy - polski fenomenalny [...]
Wczar → MatiRani
Re: Prawomocność wiedzy - polski fenomenalny [...]
MatiRani → Wczar
Re: Prawomocność wiedzy
Piotr Świtecki → Wczar
Re: Prawomocność wiedzy
Wczar → Piotr Świtecki
Re: Prawomocność wiedzy
Marek Stefan Szmidt → Piotr Świtecki
Re: Prawomocność wiedzy
Piotr Świtecki → Wczar
Re: Prawomocność wiedzy
Wczar → Piotr Świtecki
Re: Prawomocność wiedzy
Piotr Świtecki → Wczar
więcej…